Księgi handlowe. Kto jest zobowiązany do ich prowadzenia?

tlo

Księgi handlowe lub też księgi rachunkowe, często określane też pełną księgowością, to forma rozliczeń obowiązkowa dla niektórych podmiotów gospodarczych (niektórzy mogą się na nią zdecydować dobrowolnie). Kto jest zobowiązany do prowadzenia ksiąg handlowych? Dowiesz się tego w dalszej części naszego wpisu.

Kto musi prowadzić księgi handlowe?

Obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych regulowany jest przez Ustawę z dn. 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. 1994 Nr 121 poz. 591). Zgodnie z art. 2 ust. 1 do wyboru tej formy rozliczeń zobligowane są następujące podmioty:

  • spółki handlowe (osobowe i kapitałowe, organizacje) i spółki cywilne, których przychody netto w minionym roku obrotowym przekroczyły 2 mln euro,
  • osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych i spółki partnerskie również z zastrzeżeniem, że przychód netto za rok poprzedni osiągnął co najmniej równowartość 2 mln euro,
  • przedstawicielstwa firm zagranicznych,
  • jednostki samorządowe, takie jak powiaty, gminy,
  • banki i instytucje finansowe działające na podstawie prawa bankowego lub przepisów dotyczących obrotu papierami wartościowymi.

Wszystkie powyżej wymienione podmioty mają obowiązek prowadzenia ksiąg handlowych, natomiast te, których rozporządzenie o rachunkowości nie obejmuje, mogą dobrowolnie zdecydować się na tę formę rozliczeń.

W jaki sposób prowadzić księgi handlowe?

Pełna księgowość w porównaniu do księgowości uproszczonej jest zdecydowanie bardziej złożona, czasochłonna i wymagająca pewnej wiedzy. Z tego też powodu przedsiębiorcy często decydują się na skorzystanie z usług fachowców, np. biura rachunkowego. Jest to wygodne rozwiązanie, które pozwala nie tylko zaoszczędzić sporo czasu, ale przede wszystkim uniknąć ewentualnych błędów i uchybień w ewidencjonowaniu operacji gospodarczych firmy.

Jeśli więc potrzebujesz kompleksowego i profesjonalnego wsparcia przy prowadzeniu ksiąg handlowych, zapraszamy do skorzystania z usług naszego biura rachunkowego Perfekt. Zajmujemy się całą dokumentacją księgową, a oprócz tego przygotowujemy wszystkie niezbędne raporty i sprawozdania, kontrolujemy zobowiązania i należności, rozliczamy podatek dochodowy, kontaktujemy i przesyłamy dokumenty do urzędów itd. Oferujemy również wsparcie z zakresu sprawozdawczości do BDO, przygotowujemy sprawozdania z tytułu korzystania ze środowiska (m.in. firmowych samochodów, własne kotłownie itp.) składane w KOBIZE i Urzędzie Marszałkowskim (obowiązek ten dotyczy wszystkich firm). Szczegółowy zakres usług zawsze ustalany jest indywidualnie z klientem. Zapraszamy do skorzystania z naszych usług.

Wróć

Copyright © 2021 Perfekt Biuro Rachunkowe. Wszelkie Prawa Zastrzeżone.
Created by: Weben.pl